آیا سابقه کیفری با مرور زمان حذف می شود؟

ارسال شده توسط ادمین در 6 بهمن 1393 ساعت 23:12:57

آیا سابقه کیفری با مرور زمان حذف می شود؟

رئیس کانون وکلای مرکز گفت: وجود سابقه کیفری موجب می‌شود اشخاص تا مدت معین از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند که چنین حالتی را سابقه کیفری یا سوء سابقه ( مقالات مرتبط با سوء سابقه - سوالات مرتبط با سوء سابقه )می‌نامند.

"علی نجفی توانا" ؛ در خصوص ارتکاب به جرائمی که باعث ایجاد سابقه کیفری می‌شود اظهار داشت: در کشور ما جرائمی همچون قتل، کلاهبرداری، جعل،‌ تجاوز، گروگانگیری،‌ سرقت مسلحانه و سرقت به طور عام و ... می‌شوند، آثاری تبعی دارند که شخص را از حقوق اجتماعی محروم می‌کند.

وی افزود: بر این اساس قانون مجازا‎ت‌هایی را برای مجرمان در نظر گرفته است.

کاربرد سجل کیفری در سازمان های دولتی - قواعد حاکم بر سجل کیفری در قانون جدید مجازات اسلامی 

این وکیل دادگستری در مورد حذف سابقه کیفری افرادی که مراحل مجازات خود را طی کرده‌اند تصریح کرد: براساس قانون جدید مجازات اسلامی مرتب برخی جرائم مشمول مرور زمان می‌شوند و سابقه کیفری آنها از پرونده شخص حذف می‌شود.

وی در مورد تکرار جرم از سوی برخی مجرمان افزود: در صورت وجود این سابقه با در نظر گرفتن زمانی معین، چنانچه شخصی مرتکب جرم دیگری شود مجازات و یا سابقه کیفری برای وی مقرر می‌‌گردد. 

نجفی توانا خاطرنشان کرد: وجود سابقه کیفری موجب می‌شود اشخاص تا مدت معین از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند که چنین حالتی را سابقه کیفری، سجلّ کیفری( مقالات مرتبط با سجل کیفری - سوالات مرتبط با سجل کیفری ) یا سوء سابقه می‌نامند، اما با این کیفیت نمی‌توان همیشه این تهدید یا سوء سابقه را استمرار داد.

باشگاه خبرنگاران

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080